Med saksen som pensel

Glem tiden for et øjeblik, og træd ind i dansk-norske Bit Vejles
fascinerende og forunderlige verden af papir

 I museets kerneudstilling har den internationalt anerkendte psaligraf, Bit Vejle, samlet et bredt udvalg af de mange imponerende værker, hun har skabt med sin broderisaks gennem hele sit liv. Bit Vejles verden består af fortællinger med smukke motiver, men hendes kunst er mere end blot kønne blomster og fugle. Hvert eneste papirklip har sin særlige historie at fortælle og inviterer beskueren til at reflektere og fortolke. Nogle rører ved alvorlige emner, mens andre hylder glæden i de små ting.

qrkode.JPG

Hør audioguide med Bit Vejle

Tag høretelefonerne på og lyt til audioguiden med Bit Vejle, der fortæller om sine værker i udstillingen Med saksen som pensel. Du finder audioguiden på appen Useeum under Museum for Papirkunst. Her kan du også se scoreboard for Paper-Plane Airport. Scan QR koden og bliv guidet direkte til appen.

Audioguiden er støttet af Grosserer N.C. Nielsens Fond.

 

Internationalt anerkendt kunst finder vejen til Blokhus

Bit Vejle udstillede for første gang på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim i 2008, og siden er hendes værker vist på førende kunstmuseer som Nationalmuseum i Stockholm, Victoria & Albert i London, Nordic Heritage Museum i Seattle, Today Art Museum i Beijing og H.C. Andersens Hus i Odense. Foruden sine udstillinger, der har sat publikumsrekorder verden over, har Bit Vejle samarbejdet med en lang række eksklusive virksomheder. Hun har udført bestillingsopgaver for blandt andet Hermés, Hilton Hotel, Porsgrund Porcelænsfabrik, Nidarosdomen, Røros Tweed og Georg Jensen.

 
bit forside.jpg

At male med saks

Psaligrafi er græsk og betyder direkte oversat “at male/tegne med saks”. Kunstformen har oprindelse i Kina, hvor papiret blev opfundet, og herfra spredte den sig via Silkevejen til resten af verden i løbet af 1300-tallet. Kineserne betragter stadig psaligrafi som deres nationale kunstart, men også i Danmark har vi en stærk tradition for papirklip. Blandt andet takket være H.C. Andersen, der, foruden at skrive sine berømte eventyr, også fortalte historier ved hjælp af saks og papir - og så naturligvis gækkebrevet, som er en særligt dansk tradition med rødder tilbage i 1800-tallet.

 
 

Fordybelsens kunst

Psaligrafi er langsomhedens og fordybelsens kunstform og indbegrebet af ‘slow art’. En disciplin, som kræver tid og kunstnerens fuldkomne koncentration. Hvert eneste klip er nøje planlagt, og der er ikke plads til fejl, når penslen er en broderisaks og lærredet er et fint og skrøbeligt stykke papir. Det er blandt andet det, der gør psaligrafi så betagende; at betragte et værk, som er skabt over hundredevis af timer med en helt utrolig indlevelse og tålmodighed.

Det utroligste

Om Bit Vejles forunderlige og magiske psaligrafiske kunst. Else Marie Bukdahl, Dr. phil. adjungeret professor ved Aalborg Universitet og tidligere rektor på Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Hver gang man får mulighed for at se Bit Vejles kunstnerisk overbevisende bidrag til den psaligrafiske kunst, bliver man overbevist om, at hun gennem den udvikling hendes kunst har gennemgået, i højere og højere grad har skabt "det utroligste" og har formået at placere den psaligrafiske kunst på en endda meget fremtrædende plads i kunstrummet i både Europa, USA og Asien.

Igen og igen overrasker hun beskuerne og drager dem ind i sin tryllekreds, der altid rummer et nyt kunstnerisk eventyr, hvor mange utroligt komplicerede mønstre og en mangfoldighed af flygtige og forfinede linjevirkninger er udfoldet på billedfladen. Med sin lille saks - der fungerer som en tryllestav - skaber hun en billedverden, hvor forfinede skiftende lysvirkninger fremhæver figurernes konturer og får dem til at sitre af liv og visualisere livsbekræftende livsholdninger. Således i Association of Shostakovich’s Piano Trio. No. 1 Op. 8 (2007), hvor billedrytmen har en bevægende musikalsk karakter og netop leder vor opmærksomhed mod Shostakovich’s musik og de nære relationer mellem musik og billedkunst, som især Kandinsky altid har karakteriseret som et hjerteslag i et kunstværk.

På mirakuløs vis er det endog lykkedes Bit Vejle at skabe psaligrafiske værker, der rummer et fint komponeret samspil mellem figurative og nonfigurative elementer og i flere tilfælde er forbavsende store, ofte med en længde på mere end tre meter. Det gælder især den store ovale psaligrafi, Twittering in the Royal Copenhagen Tree (2014), som Nordic Herritage Museum i Seattle har erhvervet. I dette værk træder et monumentalt træ med et forfinet netværk af grene frem som drømmesyn. Små eventyrfigurer og fugle kredser omkring det. De skaber slyngede veje og en underfuld stemning. En kunstsamler i Los Angeles er blevet betaget af det dragende og bevægende psaligrafiske værk Legacy in an eggshell (2016) og har købt det. Beskuerens blik indfanges af en lysende rede med æg, der svæver i et poetisk rum, hvor tynde snore med små og store runde figurer skaber liv og bevægelse på billedfladen.

Brudflader mellem tradition og nybrud og mellem det lokale og det globale er også et fremtrædende træk i Bit Vejles psaligrafiske kunst. Det træder særligt tydeligt frem i hendes Paper dialoges (2010) med den berømte kinesiske kunstner Xiaoguang Qiao, som i sine psaligrafiske værker har skabt et forfinet kniplingsagtigt mønster af netop sådanne visuelle brydninger. Tegn, figurer og mønstre fra både den danske og den kinesiske billedverden og det livssyn, den udtrykker, er i disse visuelle dialoger komponeret sammen på mange overraskende og fascinerende måder.

Bit Vejle har i sine psaligrafiske kunstværker igen og igen ydet "det utroligste" og placeret denne kunstart på et centralt sted i den danske og internationale kunstverden, samtidig med at det er lykkedes hende at drage utroligt mange mennesker fra forskellige miljøer ind i sin kunstneriske tryllekreds.